MINDA YANG KREATIF AKAN MENGHASILKAN SATU NATIJAH YANG SANGAT MEMBANGGAKAN DALAM ARENA PENULISAN.

Tuesday, August 18, 2009

Dulu dan Kini

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum.....
Lamer tak menulis some thing.maklumla bila sekolah bukaje semua kerja2 yang ader pun bukalah.sampai tidak sempat untuk mengapdt blog.minggu ni adelah minggu peperiksaan.semua pelajar sebuk ulangkaji pelajaran masing.teringat zaman aku study dulu.bila dh dekat nk exam baru sebuk nak study.ape kata org study last minit.sebenarnya study last minit ni ader kebaikan dan ader keburukan.

antara kebaikanya:pelajaran yang kita ulangkaji masih ingat sampai kedewan periksa.itupun kalau yang mudah masuk.tak semua orang sama.ader yg lambat terima pelajaran sehinggala akhirnya menghadapi kegagalan.

antara keburukanya:pelajaran yg dibaca tidak akan lekat sepenuhnya,dan boleh hilang sehinggakan dalam otak kita ni kosong,seolah2 kita tak pernah ulangkaji.

semua ni aku dah alami.tapi memang betulla kata orang zaman persekolahan adalah zaman yang paling indah melakar berbagai2 memory suka duka manis dan pahit.bila aku pandang kerenah anak muridku, teringat kembali bila aku di tegur sekiranya ada melakukan kesalahan.pada masa tu aku selalu tidak puas hati.tapi sekarang baru aku sedar yang mana teguran seorang guru tu memjadikan aku hingga sekarang.menjadi manusia.

sebab tu aku selalu pesan dengan anak mridku belajarla kerana ilmu jgn kerana periksa,kelak kita yg rugi.memang sekarang kita tidak akan perasan tp bila kita dh meningkat dewasa barula nk sedar.pd masa tu dh terlambat.biar rugi sekarang jangan rugi nanti.

masa aku sekolah dulu apa yg guru kata tulah yg kami terima.tp tidak pd sekarang sepatah kita kata banyakla hujahnya.maklumla pelajar lebih pandai dari guru.kadang2 tu guru dipersoalkan.bila kita lihat apa yang berlaku ni,aku rasa takut sebab dunia dh terblik.bila dunia dh terbalik maknanya dh hmpir sgt dgn kiamat.

Ya Allah tempatkanlah aku diantara insan2 yang soleha.amin...

2 comments:

anak paklah cikbun said...

betul tue, setengah org belajar kerana nak dapatkan sijil, betul la tue, tapi time nak exam baru nak baca, hasilnya sijil dapat, tapi ilmu tak lekat. klu boleh, biarla ilmu yg kita study tue kekal sampai akhir hayat. pelajar tetap pelajar selagi mana dia masih belajar dari orang yang mengajar, jadi tak layak bagi seorang pelajar untuk mempersoalkan seorang guru.

Norhidayati Binti Zulkafli said...

inila realiti kehidupan hari ini.